Hørt om «5 om dagen»? Hvorfor er dette viktig?

Et av kostrådene ifølge Helsedirektoratet er at en bør spise minst fem porsjoner grønnsaker, frukt og bær hver dag.

Flere studier viser at et slikt kosthold kan være med på å redusere risiko for flere livsstilssykdommer som blant annet hjerte- og karsykdom, diabetes, flere typer kreft og forebygge overvekt og fedme. Det en også av de største kildene til vitaminer, mineraler og antioksidanter.

En bør derfor få i seg minst 500 g hver dag, halvparten av dette i grønnsaker. Jo større inntak, jo større helseeffekt!

1 porsjon tilsvarer ca. 100 g. Dette kan være 1 gulrot, 1 bolle med salat, 1 middels frukt.

Er det vanskelig å få i seg nok? Her er noen tips som kan gjøre dette enklere:

  • Bruk grønnsaker som pålegg – pøs på med blant annet agurk, paprika, reddik og tomat. Det gir god smak og knasende friskhet! Kutt opp flere ulike typer og sett fram ved frokostbordet.
  • Et glass juice om dagen gir en porsjon.
  • Er ungene sultne etter barnehage og skole? Er det lenge til middag? Sett fram ventemat! Kutt opp grønnsaker og frukt; for eksempel gulrot, kålrot, druer, ulike bær, sukkererter.
  • Prøv noe nytt til middag. Finn oppskrifter med gode salater eller grønnsaksretter.
  • Er barna kresne? Lur grønnsaker inn i middagsretter, smoothie og pureer.
  • Sunn kveldskos? Kutt opp grønnsaker og lag en god dipp til. Eller kos deg med en skål med bær og gjerne mager kesam til.

Ved å innføre små grep i hverdagen kan du enklere øke inntaket og dermed oppnå økt helsegevinst. Her er det bare å bruke fantasien og gnafs i vei!

 

Kilde: Helsedirektoratet