Redusere vekten kun ved hjelp av kostholdet?

Overvekt og fedme kan øke risiko for å utvikle flere sykdommer, blant annet diabetes, hjerte- og karsykdom, høyt blodtrykk og ulike typer kreft. Dette er livsstilssykdommer som kan forebygges ved å endre kosthold og levevaner.

Om ditt mål er å gå ned i vekt, er reduksjon av daglig matinntak og fysisk aktivitet en fin kombinasjon. Helsedirektoratet anbefaler minst 30 min. fysisk aktivitet hver dag. Her kan du bruke fantasien, det er små steg som skal til (ta trappen istedenfor heis, gå eller sykle til jobb, ta en ekstra tur opp trappa). Vi sitter mer inne fremfor tv og pc/nettbrett som går på bekostning av å være ute å leke i hagen eller i skogen, sykle en tur, løpe til lekeplassen osv. Hverdagsaktivitet er viktig og enkelt å gjøre noe med!

Dersom du derimot, av enkelte grunner, ikke har mulighet eller interesse av å drive med fysisk aktivitet, er det fullt mulig å gå ned i vekt ved å kun endre kostholdet.

Hva skyldes overvekt?

Vi får energi fra maten vi spiser, altså energiinntak. Energien benytter kroppen seg av; energiforbruk. Noe av energien går til basalforbrenningen, som brukes for å opprettholde alle funksjoner i kroppen. I tillegg legger vi til en aktivitetsfaktor, som er gjennomsnittlig daglig og fysisk aktivitet. En ubalanse i dette regnskapet, energiinntak i forhold til energiforbruk, kan være en av flere faktorer som gir overvekt. Det betyr at i fra maten vi spiser får vi i oss mer energi enn vi klarer å bruke.

Det er også andre faktorer som spiller inn, blant annet grad av fysisk aktivitet, generelle levevaner, arv, miljø, medisinbruk osv. Dette er være faktorer som kan være vanskelig å endre.

I følge en landsomfattende kostholdsundersøkelse fra 2010-11, Norkost 3, ser en at flerparten av befolkningen ligger innenfor myndighetenes anbefalinger for kosthold. Men en ser også at kostholdet inneholder for mye mettet fett og for lite fiber. Inntaket av grønnsaker, frukt og bær er langt under anbefalingene, dette gjelder også fisk.

Dette er faktorer som er mulig å gjøre noe med.

Hva kan du gjøre?

For å redusere vekten må en redusere energiinntaket. En fornuftig reduksjon av vekt vil være 0,5-1 kg per uke. En bør da redusere daglig energiinntak med 500-1000 kcal. Dette kan en oppnå ved å følge generelle kostråd, med fokus på økt inntak av fiber, grønnsaker, frukt og bær. En bør også redusere matvarer med mye mettet fett og sukker.

 

Trenger du hjelp med dette? Ta kontakt for en uforpliktende prat, jeg hjelper deg gjerne!

 

 

Kilder: Helsedirektoratet, Norkost 3, Matportalen