Smerter og ubehag i mage og tarm?

Irritabel tarm syndrom – hva er det?

For å få i seg nok næringsstoffer i løpet av en dag, kan det være gunstig å følge de generelle kostrådene utarbeidet av norske myndigheter. Derimot kan være noen matvarer enkelte opplever å bli urolig i mage og tarm av. Symptomene kommer gjerne i forbindelse med matinntak og kan være magesmerter, diaré, forstoppelse, oppblåsthet og luft/gass i magen og tarmer, også i forbindelse med toalettbesøk. Her spiller også andre faktorer inn, blant annet stress, livsstil, søvnmønster. Samlebetegnelsen på disse tilstandene kalles irritabel tarm syndrom (Irritabel Bowel Syndrome, IBS). Det er ikke funnet en kjent årsak til disse problemene. En måte å begrense disse plagene er å redusere eller unngå ulike typer matvarer, samtidig sikre tilstrekkelig energi og næringsinntak.

Alle med irritabel tarm reagerer ulikt på ulike matvarer, så man kan prøve elimineringsmetoden for å finne hvilke matvarer kroppen reagerer på. Man tar da bort ulike matvarer for å se om en oppnår bedring. Man kan også, med fordel, innta lettfordøyelig kost og ta sikte på å spise små og hyppige måltider, samt ha regelmessige toalettbesøk.

FODMAP?

Noen ser ut til å oppnå bedring ved å følge «FODMAP»-metoden (Fermentable Oligo-, Di-, and Mono-saccharides and Polyos). Her unngår man matvarer med høyt innhold av kortkjedet karbohydrater. Disse omfatter fruktsukker (fruktose), melkesukker (laktose), frukto- og galaktooligosakkarider (fruktaner og glaktaner) og polyoler (sorbitol, mannitol, xylitol og maltitol). Disse karbohydratene blir dårlig brutt ned og absorbert i tynntarmen. De passerer nesten ufordøyd fra tynntarm til tykktarm der bakterier vil utføre en prosess som kalles fermentering. Dette produserer gass samtidig som karbohydratene tiltrekker seg vann fra blodet og inn i tarmen. Dette kan gi økt væske, gass og kan føre til de ulike symptomene som gir ubehag og smerte i mage og tarm. Etter å ha prøvd metoden i 2-6 uker kan en ta sikte på å gradvis innføre noen av matvarene i det daglige kostholdet for å se om de fortsatt gir ubehag.

 

 Her er er en oversikt med matvarer med lite og mye innhold av FODMAP:

Matvaregruppe SPIS BEGRENS UNNGÅ
Frukt og bær Ananas

Appelsin

Banan

Cantaloupe (melon)

Dragefrukt

Drue

Durian

Honningmelon

Kaktusfiken

Kiwi

Klementin

Papaya

Pasjonsfrukt

Rabarbra

Sitronsaft

Stjernefrukt

Bær:

Blåbær

Bringebær

Jordbær

Tyttebær

Grapefrukt (1/3)

Granateple (1/2 dl)

Rambutan (2 stk)

Tørket frukt/bær:

Banan (20 chips)

Rosiner (1 ss)

Tranebær (1 ss)

Kokos (2 ss)

Aprikos

Eple

Fersken

Fiken

Kirsebær

Litchi

Mango

Nektarin

Persimon (sharon)

Plommer/ svisker

Pære

Vannmelon

Bær:

Bjørnebær

Boysenbær

Solbær

Uansett frukttype:

Fruktjuice

Større porsjoner frisk frukt og smoothie.

Hermetisk frukt i egen juice

Tørket frukt/bær

Grønnsaker Agurk

Alfalfaspirer

Aspargesbønner

Aubergine

Bønnespirer

Ekebladsalat

Endive, sikori

Fennikel

Grønnkål

Gulrot

Isbergsalat

Kålrot

Kål, nykål og rødkål

Lollosalat

Noriark (sjøgress)

Okra

Oliven

Paprika

Pastinakk

Potet

Purre (grønn del)

Reddik

Rosenkål (4 stk)

Ruccola

Sellerirot

Sjampinjong (hermetisk)

Spinat

Squash

Søtpotet

Tomat

Vannkastanjer

Vårløk (grønn del)

Artisjokk(hermetisk)

Brokkoli (2 bunter)

Gresskar

Mais (2 ss)

Rødbete (2 skiver)

Artisjokk

Asparges

Avokado (1/8)

Blomkål

Erter

Hvitløk

Løk, hvit og rød

Purre (hvit del)

Savoykål

Sopp (fersk alle typer)

Sukkererter

Stangselleri (5 cm)

Vårløk (hvit del)

Tørkede belgfrukter:

-erter

-bønner

-linser

Urter/krydder Basilikum

Chili

Estragon

Gressløk

Ingefær

Koriander

Persille

Rosmarin

Timian

  Hvitløk

Krydderblandinger og marinader med hvitløk og/eller løkpulver.

Melke-

produkter/

melkeerstattere

Laktosefri/redusert:

melk, yoghurt, fløte, rømme og kesam.

Faste hvite oster (Norvegia, Jalsberg)

Lagrede oster (brie, camembert, roquefort o.l)

Cottage cheese

Mozzarella

Chevre

Feta

Kokosmelk

Rismelk

Soyamelk av soyaprotein

Iskrem basert på laktosefri melk/fløte, og sorbet/saftis laget av lavFODMAP-frukt

  Melk (fra alle pattedyr)

Yoghurt

Fløte

Rømme

Brunost og prim

Ferske og myke hvite oster

(og kremoster)

Havremelk

Soyamelk av hele soyabønner

Iskrem

Kilder:

  • Helsedirektoratet – Kosthåndboken – veileder i ernæringsarbeid i helse- og omsorgstjenesten
  • Kostråd ved irritabel tarm – Helse Bergen

https://helse-bergen.no/seksjon/Nasjonal%20kompetansetjeneste%20for%20funksjonell%20mage-tarmsykdommer/Documents/LavFODMAP-kostbrosjyre%20A4.pdf