Trenger vi kosttilskudd?

Høsten har kommet og med det følger gjerne en gråere værtype og mørket faller på. Hvem som helst kan bli påvirket av det og gjerne føle seg mer trett og slapp. «Du ser litt pjusk ut, kanskje du trenger litt ekstra tilskudd av jern?» hører du kanskje og dermed blir multivitaminene kjøpt inn. Trenger vi kosttilskudd? Hvem trenger det? Klarer vi å innta et fornuftig kosthold som dekker alle næringsgruppene og dermed kan unngå å ta kosttilskudd?

Hva er kosttilskudd?

Kosttilskudd er næringsstoffer i konsentrert form. De inntas i ulike format som kapsler, pastiller, dråper, pulver, tabletter, ampuller og lignende. Men disse kan aldri fullverdig erstatte et normalt og variert kosthold.

Hvem trenger?

Er du frisk og har et kosthold som er i tråd med norske helsemyndighetenes anbefalinger, er det stor sannsynlighet at du får i deg de næringsstoffene du trenger. Kanskje ikke hver dag, men gjennom et fornuftig kosthold hele året gjennom. Da er ikke kosttilskudd nødvendig. Ikke minst økonomisk; i mange tilfeller er kjøp av tilskudd bortkastet penger når man heller kan bruke penger på god og næringsrik mat!

Derimot kan det være enkelte grupper som har behov for å dekke utvalgte næringsstoffer. Mangel bør klinisk etableres av helsepersonell.

  • Gravide – de anbefales tilskudd av folat, før planlagt graviditet og spesielt det 3 første 12 månedene i svangerskapet. Dette for å motvirke nevralrørsdefekter.
  • Spedbarn – alle barn bør fra 4 ukers alder få tilskudd av vitamin D, enten i form av dråper, tran eller annet tilskudd. Dette for å sikre at lagrene til spedbarnet opprettholdes.
  • Eldre og innvandrere – I tillegg innhold fra vitamin D-rik næring, får man vitamin D fra dannelse i huden fra solstråling (UVB-stråling). Eldre og andre som er lite ute i sollys kan med fordel ta tilskudd av vitamin D. Dette gjelder også ikke-vestlige innvandrerkvinner i Norge. Det settes i forbindelse med blant annet lite eksponering av sollys på grunn av bekledning, samt en annen type hudpigmentering. Mangel på vitamin D kan medføre økt risiko for blant annet beinskjørhet.
  • Kvinner med jernmangel – enkelte kvinner opplever jernmangel og bør da i samråd med lege innta jerntilskudd.
  • Mennesker med lavt energiinntak, matallergi og intoleranse – bør vurdere multivitamin- og mineraltilskudd for å dekke det daglige behovet.
  • Personer som utelater enkelte matvaregrupper – kan ha nytte av tilskudd. Dette kan være for eksempel veganere.

Kort summert; er du generelt frisk kan du sikre deg optimalt næringsinntak ved å fokusere på et normalt og variert kosthold istedenfor å bruke penger på kosttilskudd du kanskje ikke trenger.

 

Kilde:

Helsedirektoratet- anbefalinger om kosthold, ernæring og fysisk aktivitet

Mahan, Escott-Stump. Krause`s Food & Nutrition Therapy. 12. edition. Saunders